להעביר לתלמידים את האחריות
בכתבה שהתפרסמה היום (31.8.12) במוסף 7 ימים של ידיעות אחרונות, מירב בטיטו הציע 10 דרכים לשפר את החינוך. הצעה מספר שלוש דיברה על העברת האחריות לתלמידים. מבלי להיכנס לפרטים מהכתבה, היא נתנה דוגמא לכך שתלמידים יכולים לקחת אחריות אפילו שמדובר על ניקיון השירותים בשכבה – משימה שנראית בלתי אפשרית במציאות של היום.
הסיפור הזה הזכיר לי עוד אחד מאותם דברים שאנחנו אומרים לעצמנו – אין מה לעשות, התלמיד הזה לא רוצה ללמוד ואז אנחנו מרימים ידיים בייאוש. אז מסתבר שאפשר גם אחרת.
בהרבה כפרי נוער בארץ יש מרכז לימודים בו בשעות אחר הצהריים חניכי הפנימייה מקבלים עזרה לימודית ממורים ומתנדבים. הבעיה היא שאלו שרוצים ללמוד לומדים ואלו שלא רוצים ללמוד מעבירים את הזמן עם החבר'ה ועולם כמנהגו נוהג.
בכפר הנוער עיינות פגשתי משהו אחר. דוגמא לכך שאפשר לשנות, צריך רק את האדם הנכון שרואה בכך שליחות ומשימה ראשונה במעלה. קרן הגיעה לפני מספר שנים למקום וזיהתה את הבעיות. על מנת לטפל בכל הנושאים התקיימו דיונים אל תוך הלילה ואפילו התייעצות עם אנשי מקצוע מתחום הפרסום על מנת לבחור שם מתאים למרכז הלימודי. בכל נושא הושקעה מחשבה, אורח רוח ועמידה על עקרונות והתוצאות בהתאם.
הדבר הראשון והחשוב ביותר היה העברת האחריות לתלמידים. המחלה בבתי ספר רגילים היא המרדף אחרי התלמידים על מנת שיגיעו לתגבורים. בית הספר עוזר בחינם והתלמידים לא ממש מעריכים ומשתפים פעולה. כאן, במרכז "תבלין" בכפר הנוער עיינות אף אחד לא ירדוף אחריך כדי שתבוא לשיעור תגבור. אבל אם אתה תלמיד במרכז הלמידה אז זה עד הסוף, אין באמצע – פעם לבוא ופעם לא. וראה זה פלא, התלמידים מגיעים.
אז, איך עושים את זה - בשיחה הראשונית עם כל התלמידים החדשים בעיינות קרן מדברת על הזכות שיש להם להיות חלק ממרכז הלמידה. היא מקיימת ראיונות קבלה לתבלין - לא כל אחד יכול להחליט מהיום למחר שהוא בא לפני בגרות לקבל עזרה. התלמידים מחכים בסבלנות לתורם לראיון הקבלה. הכימיה שבין המורה, הסטודנט או המתנדב לבין התלמיד מאוד חשובה מכיוון שהעזרה היא לטווח ארוך ולכן קרן מקדישה לכך תשומת לב רבה. השלב הבא הוא רישום לתבלינומט – מערכת רישום לתגבורים הנמצאת ברשת האינטרנט ודרכה התלמידים מתאמים תגבורים. המערכת פתוחה עד יום רביעי על מנת להירשם לתאם לשבוע שלאחר מכן. לא נכנסת – לא תקבל תגבור. האחריות עליך. תלמיד שלא הגיע לתגבור ולא מכיוון שהוא חולה אנוש נפלט מהמערכת עד לשיחת בירור.
ו.....השיטה עובדת.
בשיחה עם קרן לא יכולתי שלא לחשוב על כל אותם מורים שאני פוגש בחדר מורים בשעות הצהריים, "מה את עושה כאן ?" , "מחכה לתלמיד זה וזה איתו קבעתי תגבור להיום....הבריז..." ומנגד קרן מספרת על תלמיד שהגדיר את עצמו כאפס במתמטיקה וכמקרה אבוד ואחרי שקיבל את העזרה במרכז תבלין, הוציא מאה בבגרות.
בשנה האחרונה אני מבקר בהרבה כפרי נוער על מנת להעלות מידע לאתר מסגרות שעוסק במסגרות חינוך אלטרנטיביות לחינוך הרגיל בעיר. אני מבקר בהרבה פנימיות , בתי ספר מקצועיים ומסגרות צבאיות ובכל מקום כזה, כמורה שמלמד במקיף בעיר, אני לומד המון ורואה שאפשר גם אחרת.
אורי מלמד, מורה של"ח במקיף באשדוד ובעלים את אתר מסגרות הנותן אפשרות לכל תלמיד שלא מוצא את עצמו במערכת החינוך שליד הבית למצוא את המסגרת המתאימה לו.